19 juli 2006

Bak disken

Når man jobber bak en disk kan man ofte ha behov for å snike seg inn på bakrommet for å dunke hodet i veggen eller hoppe intenst opp og ned... Bare litt.
Jeg er en stor fan av både tyvlyttet og tjuvlyssnat, men for å få den nitriste siste posten lenger ned på siden tar jeg disse selv:

Etter at "Lange flate ballær" hadde release som kjøpefilm, opplevde jeg en strøm av velkledde fruer med ulastelig vestkantdialekt som tydeligvis var ute etter å oppleve litt av den lokale kulturen når de først var "på hytten på Hankø". Særlig én av disse, som forøvrig satt på en benk utenfor butikken fra jeg ankom jobb en halvtime før åpning og så jogget frem til disken umiddelbart etter at jeg hadde vridd om nøkkelen, fikk meg til å... Vel... Hun ropte, halvveis mellom døra og disken: "Har De den "Lange flate bællær" som kjøpefilm?"

Jeg skal avstå fra å kommentere hvordan bokstaven "l" høres ut for oss fra Østfold når den uttales av en vestkantfrue i akkurat dette tilfellet, det er ganske uvesentlig, om enn litt komisk for de spesielt interesserte, men akkurat ordet "bællær" er faktisk helt uaktuelt.
Uttrykket "Hællæ bællæ" er noe venninna mi ynder å bruke når hun snakker med mennesker fra Gressvik (et fenomen vi garantert kommer tilbake til senere i denne bloggen), og "bælle" refererer som oftest til det vi på korrekt norsk kaller "scrotum". Eller også "pung", "baller", "nøtter", hva som helst... men ikke fotball. Ja, jeg måtte snu meg. Men hun fikk filmen sin.

Jeg anser meg selv for å være et menneske som ikke er opptatt av stereotyper, men som synes det er utrolig vittig når de mest klisjéfylte slår til...
Sent en sommerkveld trippet to hyperblonde unge piker (heretter kalt BB, som du kan oversette etter egen lyst) frem mot disken, iført kort-korte hotpants og kort-korte topper. De skulle betale 55 kroner, og dette skulle deles på to...

BB 1: Hvor mye koster det?
Sif: Femtifem kroner
BB 1 (snur seg mot BB 2): Ok, da deler vi?
BB 2: Ok, hvor mye blir det på hver da?
BB 1: Det bliiiir.... Tretti! (Tydelig fornøyd)
BB 2: Ok (Fikler med lommeboka si)
BB 1 (Plutselig tvilende): Neeei, vent'a...
BB 2 venter.
BB 1: Trettiiiiiii.... to? Tree... Eh... (Ser hjelpeløst på Sif)
Sif (Veldig hjelpsom): Tjuesyv femti blir det da (Smiler)
BB 1: Åja, selvfølgelig! (Fikler med lommebok)
BB 2: Jeg har akkurat tjuesyv, jeg!
BB 1: Jammen...
BB 2: Her, ta tjuesyv, så betaler du med hundrelappen din
BB 1: Jammen hvor mye blir det på hver DA?

...

Nei, jeg gjør ikke narr, jeg var nær ved å få en toer i matte selv, før jeg fikk ny lærer, men likevel...

Ingen kommentarer: